Huskeliste til baby shower

Å arrangere en baby shower er ofte noe en gjør for ei god venninne, for ei søster eller annen nær familiemedlem, og er en forholdsvis ny ting å gjøre her i Norge. Siden det ikke er så utbredt enda, så er det mange som er usikre på hvordan en bør gjøre det. Vi har derfor satt opp en huskeliste over ting som bør reflekteres rundt når en skal holde en baby shower.

1. Lag gjesteliste for baby showeren.

Det er ikke så lett å skulle gjette seg til hvem som bør være med på en baby shower. Ofte er deltakere fra ulike sosiale nettverk, og med mindre man er en svært sammensveiset gjeng som har hengt sammen i "alle år" anbefales det å spørre den gravide om hvem de ønsker å ha med eller en kanskje hennes partner vet. Mange inviterer kun venninne gjengen, mens andre inkluderer også familiemedlemmer. En må også bestemme seg for om det er en baby shower for den kommende mor, eller for de kommende foreldrene.

2. Finn dag som passer for baby showeren.

Vær ute i god tid, da er det større sannsynlighet for at alle kan. Unngå om mulig å legge baby showeren til de siste ukene før termin. Sjansen for at den vordende mor har mer enn nok å holde på med på det tidspunktet er overhengende, samt en blir ofte sliten mot slutten av graviditeten. Det er som oftest i månedene 6-8 en baby shower blir holdt. Lørdager og søndager er vanlig. Noen har en koselig lunsj, andre en hel kveld, gjør det som passer for dere.

Hvordan planlegge babyshower - huskeliste, leker, tips, oppskrift på bleiekake, gavetips og ideer.

3. Avgjør hva du gjør med kostnadene til baby showeren.

Bestemme deg for hvordan du ønsker å håndtere kostnadene. Det er veldig forskjellig praksis her! Det er tre vanlige kategorier:

  1. Den som holder baby showeren betaler det meste.
  2. Alle tar med noe til baby showeren (kostnadene blir litt fordelt).
  3. Alle betaler inn et beløp til den som arrangerer det, eksempelvis 200 kr.

4. Finn en plass hvor baby showeren kan være.

En trenger selvsagt en plass å ha baby showeren. Noen forslag her:

  • Ditt eller en av gjestenes hus.
  • Hjemme hos den gravide.
  • På en restaurant.
  • Er det noen passende utleie lokaler i nærheten?

5. Lag en Facebookgruppe eller mailingliste for deltakerne til baby showeren.

Dersom alle gjestene er på Facebook er en lukket Facebookgruppe eller en lukket event på Facebook en enkel måte å nå ut til alle med informasjon på. Det er en enkel måte for deg å komme med oppdateringer på, samt at terskelen for å komme med småting på Facebook er gjerne lavere enn for å sende en mail.

6. Kontakt gjester.

Ta tidlig kontakt med alle og be de å sette av dagen du tenker å ha baby showeren på. (På Facebook eventen, på telefon eller epost). Samt, om du ønsker å involvere flere kan du høre med de andre gjestene om de har noen ideer. De andre gjestene vil ofte like å bli involvert i planleggingen. Hvis du velger å involvere de andre gjestene kan det være morsomt å arrangere et planleggingsmøte der alle kommer med ideer og innspill.

Om alt er klart på et tidlig tidspunkt er det like greit å komme med all informasjon med en gang, men om ikke er det bare til å komme med oppdateringer underveis. Ting som bør bli informert om på et eller annet tidspunkt før baby showeren er: Navn på den gravide, navn på vertinnen, dato, klokke slett, sted og forklaring til hvordan man kommer seg dit, telefonnummer til vertinnen, svar ønskes innen dato og om gjestene skal ta med noe (som for eksempel barselgave). Eventuelt beløp og innbetalings informasjon.

7. Finn leker til baby showeren.

Se siden «leker til baby shower» for forslag på ulike leker man kan ha i en baby shower.

8. Planlegg mat og drikke til baby showeren.

Skal du servere mat, og eventuelt hva slags mat? Det er mer vanlig å bare ha kake, men det kommer helt an på opplegget du ønsker. I USA der tradisjonen kommer fra er det full buffet, men det er ikke vanlig her i Norge. Gjør det du ønsker, men husk at ved å legge til mat vil baby showeren naturlig nok vare lengre og koste mer.

Drikke bør du legge inn. Her er det selvsagt snakk om alkohol fri drikke! Mineralvann, kaffe og te holder lenge.

9. Planlegg kaker for baby showeren.

Kaker eller noe annet godt å spise bør det være. Det er alltid vanskelig å beregne hvor mye kaker, men 5-7 personer per kake er en grei målestokk. Husk kaffe/te til kakene.

Tips! Pynt kakene med babyfarger, pent pyntet kaker er veldig dekorativt. Er du bekymret over å ikke ha nok kaker, så lag en iskake og ha i fryseren. Om det begynner å bli lite kake kan iskaken taes opp og er klar til servering.

10. Planlegg pynt, bord og stoler til baby showeren.

Her i Norge er det ikke vanlig å gjøre så mye ut av det som i Amerika, men et fint pyntet bord, noen ballonger og banner er ofte brukt. Det trenger ikke nødvendigvis være baby shower ting, men pynt i riktig farge (eksempelvis rosa om det blir jente eller lys blå om gutt). Hos vår samarbeidspartner  Decorium.no finner du blant annet ballonger, servietter og pynt til bordet.

Tips! Er dere mange så hold dere til engangs artikler. Lett å få frem ønskede farger, samt lett å rydde. Enkelte nettbutikker har allerede satt sammen store pakker som inneholder kopper, asjetter, servietter, duk og dekorasjoner. Disse kan koste litt, men da slipper en å tenkte mer på det.

Planlegg baby shower. Huskeliste, leker, tips og ideer. Samt en stor DIY.

Skal noen lage en bleiekake? Det er ofte en av gjestene ønsker å lage det, og det er veldig dekorativt til å ha på bordet. Se siden "Hvordan lage bleiekake" for hvordan den kan lages.

Husk å beregne sitteplasser til alle, og eventuelt bord om det trengs.

Tips! Om det er noen som har hatt dåp eller navnfest kan det være de har små pynteting som kan brukes til baby showeren.

11. Diverse andre ting for baby showeren.

Bilder - Husk å ta med kamera. Det er ikke hovedpersonen sin jobb å dokumentere baby showeren, men hun vil sikkert veldig gjerne ha bildene. Kanskje du kan delegere bort dette til noen av gjestene?

Gå igjennom gjennomføringen av dagen - Skriv opp planen for baby showeren. Finn ut hva du må skaffe til den store dagen. Husk at selv om du har ansvaret for festen, er det ingenting i veien for å delegere bort noen arbeidsoppgaver. Kanskje noen kan bake en kake, eller kan hjelpe deg med å servere? Du har frem til nå planlagt ulike elementer til dagen, ta nå å sett sammen alt og lag en kjøreplan. Eksempelvis:

  • Kl. 13 - alle gjestene kommer og siste fin puss blir gjort
  • kl. 13.30 - den gravide kommer og alt står klart
  • kl. 14 - vi setter oss til bord og har de første lekene
  • kl. 15 - kaker blir servert
  • kl. 15.30 - åpne gaver og de siste lekene
  • kl. 16-16.30 - den gravide blir kjørt hjem og noen blir igjen å rydder

12. Kostnadene.

Om du skal fordele ut kostnadene må du sette opp en oversikt over alle kostnadene og regne på hvor mye det blir totalt, så deler du disse kostnadene på antall gjester. Hovedpersonen skal selvsagt ikke betale noe for dagen, og bør heller ikke bli brydd med dette. Prøv å gjør det så billig som mulig slik at flest mulig kan delta. Det vanlige er mellom 50 – 250 kroner avhengig av hvor mange dere er. Når planen for baby showeren er klar bør du kontakte alle gjestene igjen med betalings informasjon.

Husk at det viktigste med dagen er å ha det moro sammen. God planlegging gjør nettopp det mye enklere!