TIPS TIL BRYLLUP

Her finner du tips og ideer til bryllup.

1. Sett en bolle på dametoalettet med "nødsreserver". Det vil alltid være noen som trenger noe, og da er dette et hodebry mindre.

2. Avtal med noen på forhånd til å ta med paraply og til å holde over dere etter vielsen om det regner. Folk kommer til å ønske å gratulere dere utenfor kirken, og da er det fint å ikke bli våt.

3. Husk å ha et eller annet toastmasterene kan pinge i/med når han/hun tar ordet.

4. Sett opp en liste i forkant av bryllupet med bilder dere ønsker å ha fra fotograf, men også generelt av bryllupet. Det kan være alt fra generasjons bilde til bilde av bordpynten. Se tips til liste her.

5. Lag et hefte med gjestelisten der dere har skrevet om relasjonen til dere og hva interesser de ulike gjestene har. Det vil være en fin "icebreaker" for gjestene, og gjestene har noe å se igjennom om det blir litt tid til overs. Om dere ønsker å få tilsendt en mal gratis kan det gjøres under.

Bestill mal for gjesteliste gratis



Din melding er sendt
En feil oppstod, meldingen ble ikke sendt.

6. Sett frem kameraer som gjestene kan ta bilder med. Da vil du få flere "stemningsbilder" enn når fotografen går rundt å tar bilder. Eller dere kan sette frem en pc og spørre gjestene om de kan overføre bilder de har tatt under dagen før de drar fra bryllupet. Evt. kan dere samle de på et senere tidspunkt. Svært mange kommer til å ha med deg kameraer og ta bilder, og dette er en enkel måte å få stemningsbilder på.

7. Sett frem en minnebok som gjestene kan skrive en hilsen i. Det er alltid koselig å ha til senere. Dette kan også kombineres med fotografering av gjestene, men husk da å sett av plass i minneboken til bildet. En annen vri er som vist på bilde, et hjerte tre. Du har en fin gren som gjstene henger opp hjerter de har skrevet en hilsen på. En annen variant er at alle putter hjertene opp i en boks, og den blir lukket før brudeparet får lest alle hilsenene, på 1 års bryllupsdagen taes boksen frem og alle hilsenene blir lest.

8. Om du har album fra tiden dere har vært sammen eller babyalbum fra dere var små, så er dette noe som er koselig for deres gjester å se igjennom på en slik dag.

9. Hold brudebuketten lavt, du vil da virke smalere på bildene.

10. Bruk brudebuketten som pynt på hovedbordet. Den kan også flyttes over til kakebord eller gavebord utover kvelden.

11. Start dagen med noe godt noe, det er en dag å feire!

12. Tips deres toastmaster om vår side "Toastmaster og taler i bryllupet". Her står det litt om hva dere kan forvente av en toastmaster.

13. Om dere skal ha et hagebryllup er det viktig å huske på at det blir kjøligere utover kvelden. Det kan derfor være lurt med varmelamper og fleecetepper.

14. Kveldsmat - om festen skal vare utover kvelden og natten kan det være lurt å servere litt kveldsmat. Pølser og brød/lompe passer bra.

15. Hvordan spare penger når dere planlegger bryllupet kan dere lese mer om under vår side "sparetips til bryllup".

16. For å skape underholdning og minneverdige øyeblikk anbefales det å ha noen form for aktiviteter eller underholdning ut på kvelden. Da passer det godt å ta i bruk noen gamle tradisjoner, se mer på våre sider "underholdende tradisjoner til bryllup".

17. Vask alltid håret dagen før dagen med din vanlige shampoo og balsam. Dette er ikke dagen for å prøve ut noe nytt, og hold deg unna en tung balsam eller hårkur, da håret lett kan bli for tungt.

18. Brudgommens forlover bruker knapphullsblomst, så hvorfor ikke la brudens forlover gå med hårpynt, armbånd eller en brosje som kan festes på et sjal, drakt eller kjolestropp.

19. Hva med å pynte bryllupsbilen? Det kan være alt fra bjørkekvister, silkebånd, ballonger, norske flagg til dekorasjoner.

20. Få kontroll over kostnadene. Bestill en gratis budsjettmal til bryllupet. Les mer om budsjettmalen her.

Bestill gratis budsjettmal



Din melding er sendt
En feil oppstod, meldingen ble ikke sendt.

21. Øv på brudevalsen hjemme hos dere selv. Det er mange youtube videoer som går enkelt igjennom stegene. Det er lettere å få brudgommen med på å trene da, samt dere sparer de pengene.

22. Husk å be forloverne om å samle inn alle taler og ta vare på dem for dere.

23. Sørg for at forlover eller brudgommen vet hvordan knapphullsblomstene fungerer. Den skal festes på venstre jakkeslag, og pass på å feste den godt så den ikke tipper framover.

24. Bruk anledningen til å invitere til en venninnekveld, der dere lager invitasjoner, bordkort og andre ting til bryllupet. Det er økonomisk samtidig som jentene er glad for å bli inkludert i den store dagen din.

25. Skal du holde tale? Se vår side "toastmaster og taler til bryllup" for tips til den som skal holde tale.

26. Jentetur med kjoletitting. Ta med deg forloveren din (eller noen andre du ønsker) og dra på kjoletitting. Det er mange brudesalonger, og det kan være lurt å booke tid for å få best service. Dette kan være en fin anledning til å ta en jentedag, spis lunsj og besøk noen brudesalonger. Kanskje litt annen shoppng også? Ikke ha for høye forventninger om å finne drømmekjolen med en gang, samt ikke vær for ambisiøs med hvor mange brudesalonger du booker inn på samme dag. 2-3 salonger burde være maks avhengig av deres størrelse.

27. Personliggjøre bryllups seremonien. Flere tips på dette finnes på våre sider "Bryllups seremonien".

28. Start i god tid å lage bryllups talen din. Tips til taleholdere finnes på vår side "Toastmaster og taler i bryllupet".

29. Bruk en ordentlig fotograf. Brudebildene er det som oftest blir sett på i etterkant av bryllupet, og er utrolig kjeldelig om disse ikke er fin. Samt, bruk en fotograf hvor du får alle bildene dine i etterkant. Noen fotografer operer med at du må bestille bildene av dem, og det kan fort bli dyrt.

30. Sørg for å ha et stort nok gavebord til bryllupsfesten. Det kommer alltid mer enn hva dere trur. Om dere ikke ønsker å ha et stor gavebord fra starten av må dere passe på at dere har muligheten til å sette inn et ekstra bord om det trengs. Å ta i mot gaver og åpne de er en fin arbeidsoppgave dere kan delegere bort til noen venner eller søsken. Sørg for at de blir pent åpnet, og kortene tapes på gaven. Eventuelt en også en nummerlapp klistres under gaven. Skriv liste over hvem som har gitt hva.

 

 

31. Lag ønskeliste til bryllupet. På vår side "Ønskeliste Bryllup" finner dere tips til hvor dere kan sette opp ønskeliste og hva dere kan ønske dere.

32. Lag et bordplasserings kart som dere henger opp i lokalet. Les mer på vår side "Bordpassering Bryllup".

Bordplasserings kart

33. Det pynter veldig opp å ha noen blomsterkasser, en blomsterkurv eller en urne med blomster ved inngangen/trapp oppgangen. Se flere tips for å pynte opp lokalene på vår side "Pynte bord og lokaler til bryllup".

Pynt til bryllup.

34. Lag en kjøreplan for bryllupet. På denne måten kan noen andre ta over ansvaret og dere nyte bryllupsdagen deres. Det er ofte toastmasteren(e) som tar tak i kjøreplanen på selve dagen. Del ut kjøreplaner til alle som skal hjelpe til med oppgaver (sjåføren, toastmasteren, fotografen og alle evt andre). Les mer om kjøreplan til bryllup på vår side "Kjøreplan".