Huskeliste til bryllup

Planlegger dere å gifte dere er det lurt å starte forberedelsene for bryllupet i god tid. Det er veldig mye å huske på, så la oss i Planlegg.no hjelpe dere litt på vei med denne huskelisten for bryllup.

18-8 måneder før bryllup – Start med en gang forlovelsen skjer

1. Kan dere gifte dere?

Først bør dere sjekke om vilkårene for inngåelse av ekteskapet er tilstede. Reglene for inngåelse av ekteskap finnes i ekteskapsloven. Mer informasjon om dette finner dere også under siden "Bryllups seremonien".

2. Informere familie og venner om selve forlovelsen.

3. Velg forlover.

Hvem ønsker dere å ha som forlovere. Dette kan være et vanskelig valg, men det er lurt å velge noen som kjenner deg godt og som også i framtiden vil være der for deg. Det bør være en person dere vet vil ta hånd om ting. En forlover har en sentral plass i bryllupet deres, og det allerede fra de blir spurt. Hva dere kan forvente av deres forlover er:

  • Han/hun bør være behjelpelig med alt som omhandler bryllupet. Gi ærlige og oppriktige svar.
  • Signere på Forlovererklæring.
  • Planlegge utdrikningslag, se mer på vår side «utdrikningslag» om hvordan planlegge det.
  • Verne om dere så godt de kan før og under bryllupet ved å ta seg av større eller mindre problemer som oppstå.
  • Vær sammen med dere hele bryllupet fra morgenen av, og hjelpe med det han eller hun kan gjøre.
  • Passe på at dere spiser nok og drikker nok vann eller juice på bryllupsdagen.
  • Pass på at dere ankommer vielsen til riktig tid.
  • Brudgommens forlover skal sørge for at brullupsringene er med.
  • Brudens forlover skal sørge for at alt er i orden med brudebuketten, sørge for at bruden ser perfekt ut til enhver tid (juster sløret, brudekjolen, fikse hår, sminke ol). Hun skal også holde brudebuketten under deler av vielsen.
  • Begge forlovere skal sitte ved dere under selve vielsen.
  • Begge forlovere skal signere på vigselsattesten da de er de offisielle vitnene på vielsen.
  • Hold tale til dere under festmiddagen.
  • Dersom dere ønsker en polonese før brudevalsen kan forloverne gjerne lede denne, med dere som nummer to i rekken.
  • Forloverene er de første som skal gå på dansegulvet etter dere.

4. Sett den økonomiske rammen for bryllupet.

Snakk sammen om de økonomiske rammene for bryllupet. Det vil si

  • Hva er budsjettet på? Hva ønsker, eller evner dere å bruke på bryllupet og bryllupsreisen. I gjennomsnitt koster et bryllup 50.000 – 80.000 kroner.
  • Sett opp et budsjett og bli enige i hva dere skal bruke penger på, se mer under vår side «bryllupsbudsjett».
  • Det vanlige er at brudeparet betaler bryllupet selv, men om foreldre bidrar bør det diskuteres hva disse pengene skal brukes til. Hvem betaler hva?
  • Om dere har planer om å bruke mer enn hva som står på sparekontoen må dere diskutere hvordan dere skal finne en konkret løsning for betaling av bryllupet.
  • Under siden «bryllupsbudsjett» vil dere finne mange tips på hvordan spare penger på bryllupet.

5. Vurder om dere skal ta inn hjelp.

Det er mye som skal planlegges og enkelte velger å la andre ta seg av denne jobben. Det finnes flere gode bryllupskonsulenter som kan planlegge alt for dere, enkelte deler av bryllupet eller kanskje bare dere ønsker noen timer konsultasjon for å få satt i gang og få en oversikt.  De har erfaring med å planlegge brylluper i mange ulike prisklasser.

Om dere ønsker å gjøre planleggingen selv har dere jo hjelp fra oss i Planlegg.no. Disse bryllupssidene skal ta for seg det viktigste innenfor dette med bryllup, og bør gi deg svar på det meste dere trenger for å planlegge den store dagen. Kanskje har dere også familie og venner som ønsker å bidra, og da er det bare å starte å delegere oppgaver.

6. Ha en forlovelsesfest.

Hvis budsjettet deres tillater det så arranger en forlovelsesfest. Prøv å nyt det å være forlovet og gleden over at det kommer et bryllup, før dere starter med for mye bryllupsplanlegging. Det kan bli mye stress og mas rundt planleggingsfasen av et bryllup, så ta anledningen nå i starten til å nyte kjærligheten uten alt stresset. Hva er da koseligere enn å feire kjærligheten sammen med familie og venner.

  • Inviter familie og venner til en uhøytidlig/uformell samling for å feire forlovelsen. Mange velger også å kun invitere venner.
  • Forlovelsesfesten pleier å være forholdsvis kjapt etter forlovelsen, innen 1-2 månder, og ca 9-12 månder før bryllupet.
  • Ha enkel servering. Det kan være fingermat eller en kake og noe godt å drikke.
  • Noen velger å annonsere selve forlovelsen på festen, og inviterer til noe annet enn en forlovelsesfest for å overraske.
  • Det er vanlig med en tale fra brudeparet eller brudgommen om hendelsen som kommer, og takke at alle ville komme å feire forlovelsen med de.

7. Sett en dato for bryllupet.

Om dere ønsker bryllupet i mai, juni eller august må dere være spesielt tidlig ute med bestillingene deres, da disse er de mest populære månedene for bryllup. Om dere har spesielle lokaler dere ønsker kan det være lurt å finne et par-tre aktuelle datoer for bryllupet, for så å sjekke med kirke og selskapslokale om disse datoene er ledige.

8. Hva slags bryllup ønsker dere?

Hva slags type bryllup dere ønsker vil være med å påvirke mange valg videre i denne prosessen, bland annet valg av lokaler. Det er lurt å ha et bevist forhold til det fra starten slik at dere planlegger mer målbevist. Hvilken stil ønsker dere å holde gjennom bryllupsdagen? Er det en spesiell farge som går igjen, et tema eller en spesiell plass som blir gjennomgående? Eksempelvis ønsker dere at rødt skal være gjennomgående? Kanskje lysblått? Eller er det mer et tema som er viktig, som bondebryllup? Et herskaplig bryllup med fargen lysblå sentralt, romantisk hagebryllup og et bryllup med fokus på rød.

9. Lag gjesteliste til bryllupet.

Sett opp en grov oversikt over hvem dere ønsker å invitere i bryllupet. De fleste blir overrasket over hvor lang listen blir, og nesten alltid må det gjøres noen kompromiss. En vil så gjerne ha alle kjente og kjære der, men dere vil oppdage at mye av bryllupsplanleggingen blir basert på pris per gjest, og jo større gjestelisten er jo dyrere blir bryllupet. Dere trenger ikke komme med eksakt antall gjester med en gang, men et nogenlunde-tall. Når dere booker blandt annet lokaler og mat vil disse være opptatt av antall personer.

Dere bør også tenke over om gjestelisten er ujevnt fordelt, det bør den ikke være. Eneste unntaket er om en av dere har en større familie enn den andre. Tenk også over om dere vil ha barn i bryllupet. Det vil påvirke mye, blandt annet hvor lang bordsettingen kan være, alkoholinntaket, hvor lenge gjester kan bli i bryllupet osv.

10. Reserver selskapslokale.

På populære plasser kan det være opp til 1 års ventetid, det er derfor lurt å være ute i god tid. Noen lokaler er plasser alle kjenner til, men det finnes også skjulte skatter der ute. Vår anbefaling er derfor å snakke med familie, venner, kollegaer og andre for å finne det perfekte bryllupslokalet for dere. Husk også å gjøre søk på internett, de fleste bryllupslokalene har hjemmesider med informasjon til dere.

Start med å sett opp en liste over aktuelle lokaler, gå så igjennom listen og still noen kritiske spørsmål for å luke ut uaktuelle lokaler. Spørsmål eller ting dere må bestemme dere for kan være:

  • Passer lokalet til stilen dere ønsker for bryllupet? Har dere muligheten til å pynte og få det slik dere ønsker?
  • Har vi budsjett til det lokalet?
  • Ønsker dere lokaler som kommer med full pakke (dvs. med kokk, serveringspersonale ol.)? Dette kan fort bli kostbart, men dere sparer dere selv for mye planlegging. Dette vil da bli en av budsjettets største poster og sette føring for mye annet av planleggingen.
  • Ønsker dere kun lokaler og ordne resten selv? Det vil bli veldig mye mere planlegging og jobb, men det er den mest økonomiske måten å ha et bryllup på.
  • Er lokalene store nok til antall personer dere er? Kanskje det er for stort?

Når dere har funnet lokalet dere trur kan passe så ringer dere verten og avtaler en befaring. Det er da en del ting dere bør spørre om som kan påvirke valget deres eller som det er greit å vite til senere i planleggings fasen. Det kan være at dere ønsker å stille en del spørsmål på telefonen først om det er noen deal breakers som pris, hvor mange gjester de tar ol. Dere sparer dere da en ekstra tur.

  • Priser?
  • Hvor mange gjester det er plass til?
  • Spørr om de har godkjent skjenkebevilling.
  • Sjekk at lokalet ser bra ut, inkl. kjøkken, garderobe og toalettforhold.
  • Gode tilkomstmuligheter / stor nok parkering?
  • Eget rom for bryllupskaken / kakene?
  • Kjølemuligheter for kaker/drikke?
  • De ulike menyene, evt kjøkken?
  • Avbestillingsforsikring i tilfelle bryllupsdatoen må utsettes/endres.
  • Om barn skal komme i bryllupet trenger dere å forhøre dere om et eget barnerom som inneholder noe som kan sysselsette barna.
  • Er lokalet ledig dagen før for pynting?
  • Er det noen plass rundt lokalet som det passer at en tar bilder?
  • Er det mulighet for å koble opp musikk (for et band, evt.stereo)?
  • Hvor lenge kan festen holde på utover kvelden/natten?

Etter en ringerunde eller besøksrunde sitter en ofte igjen med en til to favoritter, og da er det bare å velge.

11. Valg av vielsesform og reservering av plass.

Finn ut hvilken vielsesform som passer dere; kirkelig vielse eller borgerlig vielse.  Se den enkelte siden for mer informasjon rundt de ulike vielsesformene. Når dere har valg vielsesform kontakter dere vigselmann (den personen som foretar vielse) for å reservere plass og/eller avtale et møte. Kontaktinformasjon finner dere på hjemmesidene til kirkelig vielse eller til Norges domstoler.

12. Finn og bestill bryllupsklær.

Bryllupskjolen - det kan ta mange måneder å finner den perfekte kjolen, så start tidlig. Det kan være lurt å starte å se i blader og på nett etter kjoler bruden liker, for så å dra i brudesalonger og på brudemesser. Mange brudemesser er i januar, så kan være lurt å vente å kjøpe kjolen til etter det, med mindre bruden allerede har funnet den perfekte kjolen. Det er lurt å vente å kjøpe kjolen til etter dere har funnet lokaler, da lokalene vil si mye om temaet for bryllupet, og en ønsker som oftest at kjolen passer temaet. Kanskje vil bruden også ha tiara, slør, hansker, sko, underskjørt og eventuelt vinterkåpe?

Antrekk til brudgommen – Om brudgommen har spesielle ønsker kan det være lurt også for han å starte tidlig å lete. Om han bare skal ha seg en dress er dette noe en kan vente med til det nærmer seg.

Tips! Under siden «bryllupsbudsjett» vil dere finne mange forslag på hvordan finne bryllupsklær til en greit pris.

13. Bestem dere for bryllupsreise.

Dette er tiden for å begynne å dømme, men husk at det er vanskelig å gå tilbake om dere har funnet den perfekte reisen. Dere bør starte med å snakke sammen om hva som er viktig med bryllupsreisen, er det tid til hverandre, oppleve mest mulig, familietur? Hva ønsker dere å få ut av reisen? Det kan være mye planlegging som ligger bak en bryllupsreisen, og det kan derfor være lurt å sette bort denne jobben til et reiseselskap. Om dere er ute i god tid kan dere få noen gode tilbud. De har forslag for alle budsjetter.

Bryllupsreisen ender ofte opp med å være en av de største kostnadspostene ved et bryllup, så for de av dere som har et budsjett å planlegge etter, sjekk våre sparetips på siden «bryllupsbudsjett».

Tips! Om dere skal på bryllupsreise til utlandet og dere har endret navn, så husk å få dere nytt pass før dere drar. Ta kontakt med politiet i ditt disktrikt for nytt pass.

14. Skal dere ha bryllupsforsikring?

Dessverre er det ikke slik at ting alltid går etter planen, det kan være sykdom i nær familie, ulykker, dødsfall eller så kan det være at hotellet der dere skal ha selskapet gå konkurs. Mye kan gå galt, og om dere ender opp med å avlyse bryllupet er det dessverre slik at mange av kostnadene må dere uansett dekke. Om dere har en bryllupsforsikring dekker den utgifter for deres bryllup dersom noe skulle gå galt. Det er mange som velger å ha denne sikkerheten, mens mange syns det er en unødvendige kostnad. Vi anbefaler en bryllupsforsikring om dere skal ha et kostbart bryllups.  

15. Frisør og sminke må bookes inn.

Frisør - Spesielt om bruden har en spesifikk plass hun ønsker å få stelt håret sitt er det lurt å være tidlig ute. De fleste frisørere tar ikke inn flere bruder samme dag. For enkelte bruder er dette noe av det første hun booker inn når forlovelsen har funnet sted. Det kan være lurt å booke inn prøvetimen samtidig (pleier å være mellom 1-4 uker før bryllupet) så slipper bruden å tenke mer på det. Til prøvetimen må bruden huske hårpynt og bilde av brudekjolen. Dette kan være med å påvirke valg av frisyre.

Brudepynting -  Kanskje gjør frisøren dette også, og er det greit å booke alt der. Om ikke er det lurt å tenke på hvor bruden bestiller time for sminking. Det bør ikke være for langt unna frisøren. Det er kjedelig å måtte kjøre frem og tilbake på bryllupsdagen.

Kanskje kan frisøren og sminkør komme til dere?

8-5 måneder før bryllupet

1. Gjestelisten bør nå komme på plass.

Dere bør nå sette dere ned å gå nøyere igjennom gjestelisten. Har dere budsjettet til det så kan dere invitere hvem dere vil, men realiteten er at de fleste av oss planlegger etter et bestemt budsjett. Når kostnadsdriveren for et bryllup er antall gjester setter dette automatisk en begrensning for hvor mange gjester dere kan ha. Om dere ikke har økonomien til å invitere alle dere vil, kan en løsning være å invitere noen bare til bryllupsfesten (ikke bryllupsmiddagen), dvs. til kaffe og kaker.

Om det har kommet vesentlige endringer i gjestelistene etter dere reserverte selskapslokaler og andre ting basert på antall gjester, bør dette informeres om med en gang. Eksempelvis har enkelte selskapslokaler kontrakter som sier at dere har kun lov til å redusere antallet med en viss prosent etter bestemte datoer.

2. Formaliser sted for vielse, selskapet, tid og gjester.

Familie og venner vet dere skal gifte dere, men dere hadde kanskje ikke satt datoen, bestemt hvor bryllupet skal være og tidspunkt for bryllupet når dere fortalte de om forlovelsen. Alt dette vet dere nå, og da er det greit å gi alle gjestene beskjed slik at de holder av datoen. Innbydelser sendes tettere opp til bryllupsdagen, men mange bruker «save the date» kort i denne forbindelse. Forslag på hvordan «Save the date» kortene kan være finner dere på våre sider «Bryllupsinvitasjoner». Om dere ikke ønsker å sende ut slike kort kan dere ringe, sende melding, epost eller gi beskjed på andre måter. Blandt annet har http://inviter.no/ en gratis online tjeneste som kan hjelpe dere.

3. Kan vi spørre etter hjelp?

Ønsker dere å spørre familie og venner etter hjelp? Når en skal spørre etter hjelp er det lurt å være tidlig ute. Folk har lettere for å si ja til noe som er lang frem i tid, enn nær kommende ting. Samt, det er godt å vite at ting er klart. Alt som dere kan få venner og familie til å hjelpe med er penger spart, samt at bryllupet blir mye mer personlig. Familie og venner liker å bli involvert, og setter bare pris på å bli spurt. Under er noen ting som kan være vanskelig for dere å gjøre selv, og derfor greit å kunne delegere bort.

  • Har dere venner og bekjente (som ikke er bryllupsgjester) som kan hjelpe til med å servere?
  • Har dere venner og bekjente (som ikke er bryllupsgjester) som kan hjelpe til med å stå i baren?
  • Kan noen hjelpe med å bake?
  • Kan noen gjester hjelpe med å åpne gaver?
  • Kan noen gjester hjelpe med få ansvaret for å avslutte selskapet og låse?
  • Kan noen hjelpe med å ta med seg bryllupsgavene og returnere de til dere?
  • Kan noen hjelpe med å være DJ for kvelden?
  • Kan noen hjelpe med noen underholdningsinnslag på kvelden?
  • Kan noen hjelpe med å returnere det som evt leies inn (smoking, kakestativ etc.)
  • Kan noen gjester hjelpe med å ta med enkelte tilbehør til bryllupet: gjestebok og penn, kaker, skjærekniv til seremonien osv.
  • Kan noen hjelpe med å synge i vielsen?

4. Velg toastmaster.

Det er nå på tide å velge en toastmaster. Gode forberedelser er svært viktig for en toastmaster, så vær tidlig ute å finn en. For å hjelpe dere med dette valger anbefaler vi dere om å lese mer på våre sider «Toastmaster og taler til bryllup».

5. Kjøp inn gifteringer

Det er nå på tide å se etter gifteringer til dere. Enkelte plasser må disse bestilles inn, evetuelt justeres. Kanskje vil dere ha de inngravert også, gullsmeden inngraverer navn, dato og evt. symboler. Slike ting tar tid, så det er lurt å være tidlig ute. Om dere har kjøpt forlovelsesringer kan disse fint brukes som vielsesringer. Puss de opp og inngraver de i anledning bryllupet.

6. Velg en bryllupsfotograf.

Finn en eller flere bryllupsfotografer som dere ønsker å bruke. Forhør dere på priser, og finn ut hva dere ønsker fra dagen, og book:

  • Fotograf til stede under hele bryllupet å tar bilder.
  • Standard bryllupsbilder.
  • Videofilming av hele bryllupet.
  • Videofilming av deler av bryllupet.
  • Eventuelt andre løsninger.

Det kan fort bli dyrt hos en fotograf, men om dere er litt selektive i hva dere skal ha kan dere spare en del. For flere sparetips om bilder, se våre sider «Bryllupsbudsjett».  

Se siden «bilder en må ha fra bryllupet» for en liste over bilder dere bør sørge for at dere får fra den store dagen. Dette er en liste over de mest vanligste bildene som blir tatt. Husk å lever en liste over bryllupsbildere dere ønsker til fotografen.

7. Skal det være underholdning i bryllupet, evt. book det.

Dere bør begynne å tenke på hvordan dere ønsker vielsen og resten av bryllupet skal være. Musikk er med på å sette stemningen, ønsker dere kanskje å ha et spesielt innslag i kirken?  Det kan for eksempel være solosang, trompet eller felemusikk. For bryllupsfesten, ønsker dere en DJ, et band eller kanskje holder det med et musikkanlegg? Hva slags underholdning dere skal ha kommer an på hva slags type bryllup det er og budsjettet deres. Uansett bør dette taes stilling til tidlig, og om dere skal booke inn underholdning er det lurt å være tidlig ute.

8. Bestem dere for meny og drikke.

Dette vil bli to ulike prosesser avhengig av om dere skal ordne mat selv igjennom catering eller leie inn kokk, eller om dere har selskapet på en plass som serverer mat og drikke. Tips på hvordan holde budsjettet nede finner dere på våre sider «budsjett bryllup».

Ordne mat og drikke selv – dette gjøres ofte igjennom å bestille mat igjennom catering eller leie inn en kokk. Når dere ordner mat og drikke selv er det en del ting dere må tenke på:

  • Mottakelsen - velkomstdrikke må bestemmes. Ønsker dere å server mousserende vin, champagne eller kanskje cider. Velg det dere selv ønsker å drikke og budsjettet tillater. Ønsker dere enkel servering til mottakelsen? Det kan være enkel fingermat, oppskjært frukt eller cupcakes. Valgene er mange, og igjen velg det dere selv har ønsker om og budsjettet tillater.
  • Bryllupsmiddagen - først tenk over hva slags mat dere kunne tenke dere, og hvordan dere ønsker den skal bli presentert. For eksempel vil en middag gi mer ro til taler og samtaler enn et koldtbord, men et koldtbord vil gi litt sirkulasjon og følelsen av at en ikke har sittet stille så lenge. Hent deretter inn menyforslag fra flere cateringselskaper. Priser kan variere. Om dere leier inn kokk bør han/hun ha kunnskap om hvordan en meny settes sammen, og kan gjøre dette sammen med dere. Lager dere mat selv kan det være lurt å rådføre dere med en kokk slik at det blir balanse i måltidet. Om dere ønsker en tre retters middag, bestemmes først hovedrett, ønsker dere fisk eller kjøtt, stek eller filet? Så velges potet, grønnsaker og saus ut ifra dette. Deretter velges forrett, ønsker dere varm eller kald forrett? Og til slutt velges desserten, ønsker dere en søt og kraftig eller syrlig og lett dessert? Som oftest betegnes forretten som lett, hovedretten som middels og desserten som tyngst.
  • Når menyen er satt er det drikke til bryllupsmiddagen som skal bestemmes. Tenk gjennom hva som passer å drikke til hver enkelt av rettene på menyen. Ved å spørre på polet kan de komme med gode forslag til viner som passer til de fleste matretter, de kan også bestille inn spesielle viner om det er ønskelig. Dere kan også vurdere å konsultere en vinekspert eller ta et vinkurs. Det er lurt å også sette frem mineralvann.
  • Husk å prøvesmak middagen sammen med vinene.
  • Konjakk og likør til kaffen (kaffe avec) – baileys er en populær likør å servere. Husk også kaffe, fløte og sukkerbiter.
  • Baren – drikkevarer til baren må huskes. Det kan være mineralvann, øl, vin, konjakk, baileys, enkle drinker. Kanskje har dere en favorittdrink dere ønsker å servere. Husk også isbiter, evt. cocktailbær, appelsiner, sitroner, rørepinner, sugerør etc.
  • Hvem skal servere all maten, serveringshjelp? En må huske på at jo lengre man har folk på jobb jo dyrere blir det. Dere bør minst ha en til å servere for hver 15 gjest.

Mat og drikke inkl. i kuverprisen ved selskapslokalet – dere vil da få ulike menyer dere kan velge mellom. Ofte i litt ulike prisklasser. Her velger dere den som passer best for dere. De har også viner de anbefaler til de ulike menyene, men har dere egne ønsker er de fleste svært behjelpelige med dette. Husk da å være tidlig ute. Husk å spørre om prøvesmaking av middag og viner.

Velkomstdrikke er ofte inkl. i kuverpris, men om dere ønsker enkel mat servering kommer dette i tillegg. Konjakk og likør til kaffen er også ofte inkl. i kuverprisen. Drikkevarer fra baren kommer utenom, men dere trenger ikke gjøre annet enn å betale per enhet som blir drukket. Tips på hvordan holde budsjette nede finner dere på våre sider «budsjett bryllup».

9. Lag en ønskeliste.

For mer informasjon om hvordan lage en ønskeliste gå til vår side «ønskeliste til bryllup».

10. Skal dere ha brudepiker/blomsterpiker, brudesvenner eller ringbærer?

Om dere skal ha brudepiker/blomsterpiker, brudesvenner eller ringbærer kan det være lurt å være ute i god tid med spørre vedkommende. Det kan være at de barna dere hadde sett dere ut ikke ønsker det, og da må dere lete etter andre som kan gjøre oppgaven. Husk på at det forventes at dere ordner klær til disse.

11. Alle klær til dere selv og deltakere er klare.

Alle antrekk til bryllupsdagen bør nå nærme seg klare, eller ha en leveringsdato.

  • Klær til bruden.
  • Klær til brudgommen.
  • Kjoler til brudepiker/blomsterpiker.
  • Dress til brudesvenner og ringbærer.
  • Klær til hennes forlover.
  • Klær til hans forlover.

12. Lag en overnattingsplan.

Lag en overnattingsplan for dere selv og for gjestene som kommer langveisfra. Er det et hotell i nærheten dere ønsker å bruke, eller kanskje låner dere bort deres eget hus mens dere overnatter på brudesuiten? Dette punktet får dere ikke fullført før dere har fått svar på invitasjonene, men det er vanlig å informere om overnattingsplanen i invitasjonene om noen kommer langveis fra.

13. Andre ting som bør avklares rundt disse tidene.

Enkelte ønsker å ha noen samlinger i forbindelse med bryllupet, for eksempel

  • Skal dere ha noen bli kjent fest? Den holdes ofte ca 1-2 månder før bryllupet og det er de «unge» som blir invitert (dvs. ikke foreldre, besteforeldre ol.). Det er mer vanlig for store bryllup, og skal gi gjestene en mulighet til å bli kjent før den store dagen. Det er ofte noen form for aktiviteter, eksempelvis rebusløp eller andre teambuildings oppgaver, etterfulgt av en fest. Det skal gi gjester en mulighet til å bli kjent med andre gjester. Om dere skal ha en bli kjent fest må dere sette en dato, tid og sted, og gi gjester beskjed. Om dere er tidlig ute med å bestemme det kan dere jo informere om det på «Save the date» kortet.
  • Skal dere ha øvingsmiddag? Bestem dato, tid og sted for evtentuelt øvingsmiddag. Dette kan dere informere om til de det gjelder på invitasjonen da dette ikke er før helt opptil bryllupet. Dette er veldig vanlig i USA, men ikke her i Norge.
  • Ønsker dere felles frokost dagen etter bryllupet?
  • Mange velger å ha en vennekveld dagen før bryllupet. Gjøre noe koselig sammen med de nærmeste. Ofte bruden med sine venner og brudgommen med hans.

14. Bestem dere for hva slags trykksaker dere skal ha.

Avhengig av hva dere ønsker så kan det bli en del trykksaker.

  • Save the date kort.
  • Invitasjoner. For mer informasjon om «save the date» kort og invitasjoner, se vår side «Bryllupsinvitasjoner».
  • Bordkort. For mer informasjon om bordkort, se vår side «Bordkort til bryllup».
  • Sang hefter.
  • Kirkeprogram. For mer informasjon om kirkeprogram, se vår side «Bryllups seremonien».
  • Program for bryllupsfesten.
  • Kjøreplan for bryllupsfesten. For mer informasjon om kjøreplan, se vår side «Kjøreplan bryllup».
  • Meny for bryllupsmiddagen.
  • Gjestelister. For mer informasjon om gjestelister, se vår side «BryllupsTips». Her vil dere finne en mal dere kan bruke om det er ønskelig.

Først må dere finne ut hvilke trykksaker dere ønsker å ha, deretter om dere skal lage selv eller bestille ferdige? Om dere bestiller kan det ta noen uker før dere får produktene. Om dere velger å lage ting selv vil dette ikke være gjort på en kveld, og det er lurt å starte tidlig. Se de ulike linkene til andre av våre sider for hjelp innen de ulike kategoriene.

15. Bestill brudebukett og annen blomster pynt.

Det er som oftest mye blomsterpynt i et bryllup; brudebukett, knapphullsblomster, borddekorasjoner, hårpynt, pynt til bil, pynt til kirken eller annet vielsessted, blomsterbuketter til blomsterpiker/brudepiker og eventuelt annet blomsterpynt dere ønsker.

Dere bør ha en formening om hva dere ønsker deres og budsjettet til det. Mange velger å se igjennom bryllupsblader og søke på nettet for å ha en ide om hva de ønsker før de kontakter en blomsterdekoratør, spesielt i forhold til brudebuketten. Det kan være lurt å avtale møte med en blomsterdekoratør for å høre om deres ønsker er forenlig med deres budsjett, samt å få noen prisforslag. Ønsker dere at noen lager alt for dere, kanskje ønsker dere å leie en dekoratør for hjem og mottakelsesområde, eller det kan være dere ønsker å gjøre ting selv. Prisene vil variere og det er lurt å forhøre seg med flere leverandører. Mange ønsker at dekorasjonene skal stå i stil med brudebuketten og knapphullsblomstene, dette er det lurt å informere dekoratøren om. Husk også at noen blomster er sesongbetont. Forslag på hvordan dere kan pynte selv finner dere på våre sider «Pynte bord og lokaler til bryllup».

16. Finn ønsket transportmiddel og bestill.

Dere bør tenke på transportmiddel til bryllupsdagen.

  • For brudeparet - husk at brud og brudgommen kommer til vielsesstedet på ulike tidspunkt, og derfor trenger begge transport dit. Etter vielsen er det vanlig med en finere bil (Mange bruker en cabriolet, veteranbil ol) til å frakte brudeparet til festlokalene.
  • For gjester - om gjester bor på samlet plass er det kanskje naturlig at det går felles transport for de til vielseslokalene? Ønsker dere å ha felles transport fra vielseslokalene til festlokalene? Kanskje er det naturlig med felles transport etter bryllupsfesten er ferdig tilbake til felles overnattingsplass? Om alle er fra samme by er det kanskje ikke nødvendig?

17. Bestem dere for bryllupskake og andre kaker.

Bryllupskaken – husk at tradisjonen sier at alle bør smake på bryllupskaken, ellers så er det ulykke for brudeparet og gjesten. Det er å forvente at alle tar seg et stykke av brudekaken, så gi beskjed til bakeren hvor mange gjester dere er, og han/hun kan hjelpe dere med hvor store bryllupskaken bør være. Kan være lurt å forhøre seg med flere bakerier om pris på brudekaker og størrelser, da dette kan variere. Ta en titt på nettet av bilder av bryllupskaker slik at dere har en ide om hva dere liker og ikke liker før dere bestiller time med bakeriet for prøvesmaking og velging av bryllupskake.

Andre kaker - Spør familie og venner om de vil bake kaker til bryllupsdagen for dere. Dere kan også bestille kakene hos bakeren. 

18. Start å trene på brudevalsen.

Om dere ønsker å ha en tradisjonell brudevals i bryllupet kan det være lurt å starte å trene allerede nå. Kanskje arrangeres det kurs i ditt nærmiljø? Jo mer avansert dansen er, jo lengere tid vil dere trenge for å lære den. Om dere kun skal lære dere grunntrinnene kan dere fremdeles vente litt før dere starter å trene. Det finnes også videoer på www.youtube.com som viser dere grunntrinnene på en enkel måte. Finn den metoden som passer dere best.

19. Start å lag talene/sangene deres.

Start med å lage talene/sangene deres. Dette kan ta lang tid og er ofte en modningsprosess. For flere tips til taleskriving, se våre sider «toastmaster og taler til bryllup».

5-2 månder før bryllupet

1. Få unna alt papirarbeidet.

Papirer ihht loven - når vielsen er booket må dere fylle inn papirarbeidet. Det som skal leveres er dette:

Papirene sendes til folkeregisteret ved ditt lokale skattekontor. Folkeregisteret foretar så en prøving av om vilkårene for å inngå ekteskap er oppfylt. Dette kan ta litt tid, så husk å beregn det med. Dere vil motta i posten en såkalt prøvingsattest som viser at dere oppfyller vilkårene for å inngå ekteskap. Om dere har oppgitt vigslers adresse i egenerklæringene, sendes attesten direkte dit. Attesten er gyldig i 4 måneder.

Dere er nå klar til å gifte dere. Etter vielsen sender vigsler papirene til Skatteetaten innen 3 dager, og den ordentlige vigselsattesten blir sendt til dere i posten.

Skal dere skrive ektepakt? Dessverre er det slik at ikke alle ekteskap varer livet ut, og kort fortalt er det slik at det du tar med deg inn i et ekteskap, tar du også med deg ut igjen. Om dere ønsker andre avtaler bør dere skrive en ektepakt. Bli enige om hva som skal være felleseie og særeie, også om fremtidig erhverv og arv. Om dere ønsker å ha en slik avtale kan det være lurt å lese mer om det slik at alt går riktig for seg. Kontakt gjerne en advokat om dere er usikre.

Skal dere endre etternavn? Da må denne fylles ut; melding om endring av navn. Det kan være lurt å starte denne prosessen i god tid før bryllupet eller vente til etter dere har vært på bryllupsreise. Om dere skal på bryllupsreise til utlandet og dere har endret navn, så husk å få dere nytt pass før dere drar. Ta kontakt med politiet i ditt disktrikt for nytt pass. Å endre navn i offentlige dokumenter tar tid, det innebærer bl.a. nytt pass, nye bankkort og nytt sertifikat.

2. Start å sett opp en kjøreplan.

Ved å starte å sette opp en kjøreplan for bryllupet. Dere vil da enklere se hva som gjenstår å planlegge til den store dagen, samt få en oversikt over hva som venter dere. Har dere tatt stilling til hvordan dere ønsker å ha:

Se vår side «kjøreplan for bryllup» for informasjon om hva som kan være med her. Dette er selvsagt bare et forslag, men det gir dere en ide på hvordan dagen kan se ut.

3. Send ut invitasjoner.

Invitasjonene bør nå være klare, og sendes ut. Se siden «Bryllupsinvitasjoner» for mer informasjon.

4. Avtal møte med vigsler.

Dette gjelder om dere gifter dere i kirke. Dere avtaler da en samtale med prest når bryllupet nærmer seg. Under denne samtalen avtales/fremlegges det spesielle ønsker. Det er derfor lurt at dere i forkant av samtalen har en formening om hvordan dere ønsker vielsen deres skal være. Skal noen synge/spille, spesielle salmer osv. For mer informasjon om vielsen, se vår sider «bryllups seremonien».

2-1 månder før bryllupet

1. Planlegg og kjøp morgengave til hverandre.

Fra gammelt av hadde morgengaven en viktig betydning. For kvinnen skulle morgengaven hun fikk av sin nye mann være en forhåndsavtalt pengesum, som skulle sikre hun særeie i det tilfelle hun forble barnløs, og derfor ikke hadde juridisk rett til å arve av sin mann. For mannen skulle morgengaven han fikk av sin nye kone være noe håndlaget som viste at den kommende konen var flink med hendene sine. I dagens samfunn har ikke morgengaven denne betydningen lengere, men de fleste velger å gjøre en personlig og varig gave til hverandre. Eksempelvis er smykke til henne og klokke til han ikke uvanlige gaver.

2. Fullfør kjøreplan for bryllupet og gå igjennom med aktuelle personer.

Det er på tide å få kjøreplanen for bryllupet på plass. Denne bør gåes gjennom med personer som skal hjelpe til (eksempelvis vil toastmaster bruke denne informasjonen til å fullføre sine forberedelser, verten ved selskapslokalet har ønske om den for å kunne informere sine ansatte om jobbing osv.).

3. Har gjester svart på invitasjonen?

Sjekk svar på invitasjoner. Er det gjester som ikke har svart bør dere snart kontakte de å høre om de kommer.

4. Lag bordplassering.

Når endelig gjesteliste er på plass kan dere starte med bordplassering. Dette er ofte en modningsjobb, men start med første plassering. Blir helt sikkert endringer, og derfor lurt å starte tidlig. For mere informasjon om bordplassering, se våre sider «Bordplassering til bryllup». Når bordplasseringen er satt bør dere lage et bordkart om dere er mange gjester. Ta høyde for at det kan komme avbud i siste liten, og det kan være greit å ha en plan B.

5. Plassering i kirken bør avtales med familie og gjester.

Det er alltid noen som er usikre på hvor de skal sitte i kirken/vielseslokalet, så det kan være lurt å avtale med noen som kan ta i mot gjester og hjelpe gjester på plass i vielseslokalet. Eventuelt kan dere legge ut lapper på benker/stoler.

6. Gjøre ferdig trykksaker.

Det er på tide å få ferdig trykksaker dere ønsker å ha i bryllupet. Dette er ting som kan gjøresferdig nå, og da er det ingen grunn til å vente. Det vil være nok av andre ting å ordne når bryllupet virelig nærmer seg.

  • Bordkort. For mer informasjon om bordkort, se vår side «Bordkort til bryllup».
  • Sang hefter.
  • Kirkeprogram. For mer informasjon om kirkeprogram, se vår side «bryllups seremonien».
  • Program for bryllupsfesten.
  • Kjøreplan for bryllupsfesten. For mer informasjon om kjøreplan, se vår side «Kjøreplan for bryllup».
  • Meny for bryllupsmiddagen.
  • Gjestelister. For mer informasjon om gjestelister, se vår side «BryllupsTips». Her vil dere finne en mal dere kan bruke om det er ønskelig.

7. Alt klart i fest lokalet?

For dere som kun leier lokaler og fikser resten selv - Nå bør dere ta en dobbelsjekk av alt for å sørge for at alt er på plass.

  • Bord, stoler, duker, servise, bestikk, glass, pynt, servietter og lysestaker til bordene. Hos vår samarbeidspartner Decorium.no finner du blant annet flotte servietter, pynt til kaken, pynt til bordet med mer. Se mer på vår side «Pynte bord og lokaler til bryllup» for tips til hvordan pynte bord og hva dere trenger.
  • Dere må skaffe dere det dere ønsker til å pynte lokalet, se mer på vår side «Pynte bord og lokaler til bryllup» for tips til hvordan pynte lokalet.
  • Er alt under kontroll med mat og drikke?
  • Hvor skal baren plasseres? Og er alt kjøpt inn til baren?
  • Musikk og underholdning er klart og dere vet hvor i lokalet det skal foregå?
  • Hvor i lokalet skal mottakelsen være, hvor skal kaffe og avec være, kakebordet, gavebordet osv.
  • Bordplassering i lokalet, passer det, ser alle brudeparet?

Mat og drikke inkl. i kuverprisen ved selskapslokalet – dere bør avtale et møte med verten for selskapslokalet og gå igjennom om de har kontroll på alt, og hva mer de trenger av dere før den store dagen. Gå igjennom kjøreplanen med de, slik at verten for selskapslokalet ikke er i tvil om hvordan dere ønsker den store dagen deres skal være. Da unngår dere misforståelser.

Typiske ting å spørre om kan være: Alt under kontroll med mat og drikke? De har kontroll på dekorasjoner til bordene? Det er som oftest inkludert i kuverprisen. Når kan dere levere kaker? Dobbelsjekk at de ordner i stand et eget barnerom. Er lokalet ledig dagen før for annen pynting? Er det noen plass rundt lokalet som det passer at en tar bilder? Dobbelsjekk at det er muligheter for å koble opp musikk (for et band, evt.stereo)? Hvor lenge kan festen holde på utover kvelden/natten? Og eventuelt andre ting dere ikke har fått svar på eller som dere lurer på/er usikre på. Etter møtet bør dere og de ha alt under kontroll før bryllupet.

8. Andre ting.

Er alt klart med gavebordet?

  • Er oppgaven delegert bort? Skal forlover, venner eller noen familiemedlemmer ha ansvaret for utpakking av gavene?
  • Vet personen hvordan den bør gjøre det? Gi instrukser på hvordan dere ønsker  at det blir gjort. Mange nummererer alle gavene med klistrelapper og skriver opp alle gavene og hvem de er fra i en liten bok.  
  • Er alt utstyr på plass til oppakkingen? Skrivesaker, etiketter, saks, tape, plastsekker (til søppel), og noe til å frakte de hjem i (esker, kleskurver ol.).
  • Pynt på gavebordet? Husk at gavene kommer til å ta opp plassen etterhvert, men mange legger en duk på, samt litt pynt fra starten av (kan flyttes over på kakebordet når alle gavene er kommet).

Ønsker dere å ha bryllupsalbum/gjestebok som gjestene skriver en hilsen i?

  • Pynt på bordet?
  • Utstyr på plass? Album/gjesteboken og penner?

For andre ting dere kan ha i bryllupet, se vår side «BryllupsTips».

4-2 uker før bryllupet

1. Ting som bør være gjort/ferdig med:

  • Prøvetimen hos frisøren. Husk å ta bilder slik at dere husker nøyaktig de små deltaljene til den store dagen. Dette er en fin oppgave for forlover, ta bildene og ta de med på bryllupsdagen.
  • Prøvetimen hos sminkør.
  • Klær bør være ferdige/klare.
  • Alt bør være avtalt med dekoratør.
  • All bryllupstilbehør bør være kjøpt inn.
  • Gjesteliste helt klar.
  • Bordplassering klar.
  • Deres egne taler bør være klare. Nå må dere lære den.
  • Alle trykksaker bør være klare og i nok eksemplarer.
  • Om dere skal ordne innkjøp av matvarer, drikke m.m bør dette være bestilt.
  • Brudevalsen bør starte å sitte.

2. Kunngjøring av ekteskapsinngåelsen.

Det er ikke alle som velger å gjøre dette, men det er vanlig å kunngjøre giftemålet i en avis enten før eller etter vielsen.

3. Kjøp inn takkegaver til de som har hjulpet dere.

Det er vanlig å kjøpe inn takkegaver til forlovere, brudespiker/venner, toastmaster og andre som har deltatt i bryllupet. Det er ikke vanlig å gi takkegave til noen dere har betalt for å gjøre jobben, men til de som har stilt opp gratis for å hjelpe dere.

4. Lag en plan for morgenen på bryllupsdagen.

Det kan være lurt å lage en plan for hva dere skal gjøre når før dere skal i kirken. Det er lett å være stresset på en slik dag, og da er det greit å ha satt opp en tidsplan for alt som må gjøres og huskes. Denne kan dere godt gi til deres forlovere og be de om å hjelpe dere å holde den. Skal begge til frisøren? Bruden må til sminkør, lunsjpause, osv.

5. Aktiviteter for bryllupsfesten?

Ting begynner å bli klart og dere har forhåpentligvis kontroll over hva som kommer til å skje på bryllupsdagen. Som dere sikkert har merket er det mye som er satt av «skikk og bruk» (måten en starter med vielse, fortsetter med mottakelse, bryllupsmiddag med taler osv.), men utover kvelden er det som oftest litt åpning for aktiviteter om det skulle være ønskelig. Under vår side «Underholdende tradisjoner til bryllup» finner dere forslag til aktiviteter som passer godt under et bryllup.

De siste ukene før bryllupet.

1. Pakke til bryllupsreisen.

Om dere skal på bryllupsreise like etter bryllupet kan det være lurt å pakke kofferten allerede nå. Har dere alt dere trenger, eller må dere kanskje kjøpe nytt badetøy? Ikke glem passet hvis dere skal til utlandet, og husk å hent eller print ut billetter.

2. Bekreft alle avtaler.

Det anbefales at dere dobbelsjekker alt av avtaler, bestillinger og nødvendige offentlige papirer igjen for å være sikker på at alt kommer til å gå som planlagt. Husk å informere om totalt antall gjester til de partene som trenger å vite det, samtidig som dere dobbelsjekker at alt er under kontroll. Dette gjelder for selskapslokalet, mat, transport, bryllupsreise osv.

Prat også med toastmaster for å sikre at han/hun har ting under kontroll og overlever det siste av informasjon som gjesteliste, bordplan, kjøreplan, informasjon om gjestene, bryllupssanger, oversikt over talere etc.

Ta også å bekreft antall overnattingsgjester ovenfor overnattingssteder. Samt, deres egen overnatting.

3. Plei dere selv.

Det er tid for velvære. Prosessen med å planlegge et bryllup kan være krevende, og det er viktig å samle krefter igjen før den store dagen. Prøv å slapp av, gjør ting som gir overskudd, tren, ta ansiktsbehandlinger, ta en hårkur, ta fotbehandlinger, manikyr, pedikyr, solarium og annen forberedende skjønnhetspleie. Dette vil forhåpentligvis gjøre at dere føler dere fantastiske til den store dagen.

4. Pynt vielseslokaler og festlokaler.

Dette gjøres ofte 1-2 dager før bryllupet. For mer informasjon om hvordan dere kan pynte, se våre sider «Pynte bord og lokaler til bryllup».

5. Hold en generalprøve.

Det er vanlig å holde en generalprøve i kirken 1-2 dager før bryllupet med forlovere, der presten briefer kort om ritualet. Noen har også en prøvemiddag, men dette er ikke så vanlig her i Norge.

6. Hva må dere husk å ta med til plassen dere skal overnatte/bryllupsnatten?

Hvis dere skal overnatte borte på bryllupsnatten så husk å pakke:

  • Morgengaven.
  • Skift til dagen derpå (andre klær).
  • Toalettsaker.

Be forloverene deres om å levere det for dere slik at dere slipper å stresse med det på dagen, samt ikke kan snoke på morgengaven til partneren.

7. Det siste dere gjør før bryllupsdagen.

  • Unngå overraskelser, sjekk værmeldingen.
  • Dra innom festlokalene og sjekk at alt er slik dere ønsker der.
  • Sjekk over bryllupsantrekkene med tilbehør (gjerne også prøv de for å være sikker) og lever de der dere skal skifte på bryllupsdagen.
  • Lever over koffertene deres og morgengavene til forlovere, slik at de kan levere de på bryllupsdagen til plassen dere skal tilbringe bryllupsnatten.
  • Har brudgommen kontroll på ringene? Gi disse til forloveren.
  • Om det trengs, forberedende stell av hår og negle.
  • Øv på bryllups –talen deres.
  • Prøv å legg dere tidlig slik at dere er uthvilt til den store dagen. Husk at det er vanlig å ikke tilbringe siste natten før bryllupet sammen, da det bringer ulykke hvis brudgommen ser bruden før bryllupet.

Bryllupsdagen.

Forhåpentligvis har dere planlag så godt at dere ikke trenger å gjøre så mye annet enn å nyte den store dagen.

Det er viktig for dere begge å få i dere mat fra morgenen av og før dere drar til kirken. Pass på hva dere spiser, det anbefales ikke å spise ting som kan lukte, eksempelvis løk.

Til brudgommen:

  • Dobbelsjekk at forloveren din har ringene.
  • Husk talen din, kan være lurt å små lese på den igjennom dagen. For tips til utfølelsen av talen, se vår side «toastmaster og taler til bryllup».
  • Husk å gi bruden mange komplimenter.
  • Hjelp henne med kjolen.

Til bruden:

  • Stol på at andre gjør det de skal og slapp av. Kan være vanskelig å gi slipp på planleggingen og kontrollen når en har sittet så mye med det, men for at du virkelig skal kunne nyte dagen er det viktig at du stoler på forberedelsene dere har gjort og lar ting gå av seg selv. Skjer det uforutsette ting er det nok av andre som kan ordne det. Det må ikke være deg eller partneren din.
  • Prøv å følg tidsskjema dere laget for bryllupsmorgenen, og ting vil gå av seg selv. Din forlover skal hjelpe deg å gjøre det.
  • Husk brudebuketten og eventuelt annet tilbehør.
  • Husk talen din/sangen din. Om du skal holde tale kan det være lurt å små lese på den igjennom dagen. For tips til utfølelsen av talen, se vår side «toastmaster og taler til bryllup».

Etter bryllupet.

Selv om bryllupet nå er overstått er det ting som må gjøres, heldigvis ikke så mye:

  • Bryllupsgavene må fraktes til deres hjem.
  • Dere må huske å levere tilbake alle ting dere har lånt.
  • Sende ut takkekort med bryllupsbilde.
  • Gi takkegaven dere har ordnet.
  • Ved navnendring - huske å gi beskjed til banker, forsikringsselskaper ol.