Huskeliste bryllupet

18-8 måneder før bryllupet – Start med en gang forlovelsen skjer.

1. Kan dere gifte dere?

2. Informere familie og venner om selve forlovelsen.

3. Velg forlover.

4. Sett den økonomiske rammen for bryllupet.

5. Vurder om dere skal ta inn hjelp til planleggingen.

6. Ha en forlovelsesfest.

  • Inviter familie og venner til en uhøytidlig/uformell samling.
  • Innen 1-2 månder etter forlovelse, og ca 9-12 månder før bryllupet.
  • Ha enkel servering.
  • Tale fra brudeparet.

7. Sett en dato for bryllupet.

8. Hva slags bryllup ønsker dere?

9. Lag en gjesteliste.

  • Et nogenlunde-tall på gjestelisten.
  • Er listen jent fordelt mellom familiene?
  • Barn i bryllupet?

10. Reserver selskapslokale.

Ting dere bør spørre om som kan påvirke valget deres eller som det er greit å vite til senere i planleggings fasen.

  • Priser?
  • Hvor mange gjester det er plass til?
  • Spørr om de har godkjent skjenkebevilling.
  • Sjekk at lokalet ser bra ut, inkl. kjøkken, garderobe og toalettforhold.
  • Gode tilkomstmuligheter / stor nok parkering?
  • Eget rom for bryllupskaken / kakene?
  • Kjølemuligheter for kaker/drikke?
  • De ulike menyene, evt kjøkken?
  • Avbestillingsforsikring i tilfelle bryllupsdatoen må utsettes/endres.
  • Om barn skal komme i bryllupet trenger dere å forhøre dere om et eget barnerom som inneholder noe som kan sysselsette barna.
  • Er lokalet ledig dagen før for pynting?
  • Er det noen plass rundt lokalet som det passer at en tar bilder?
  • Er det mulighet for å koble opp musikk (for et band, evt.stereo)?
  • Hvor lenge kan festen holde på utover kvelden/natten?

11. Valg av vielsesform og reservering av plass.

12. Finn og bestill bryllupsklær.

  • Bryllupskjolen
  • Antrekk til brudgommen

13. Bestem dere for bryllupsreise.

14. Skal dere ha bryllupsforsikring?

15. Frisør og sminke må bookes inn.

8-5 måneder før bryllupet.

1. Gjestelisten bør nå komme på plass.

2. Formaliser sted for vielse, selskapet, tid og gjester.

Mange bruker «save the date» kort i denne forbindelse.

3. Kan vi spørre etter hjelp?

Typiske ting en kan spørre andre om å hjelpe med er servere, stå i baren, bake, åpne gaver, avslutte selskapet og låse, ta med seg bryllupsgavene og returnere de til dere, være DJ for kvelden, noen underholdningsinnslag på kvelden, returnere det som evt leies inn (smoking, kakestativ etc.), ta med enkelte tilbehør til bryllupet: gjestebok og penn, kaker, skjærekniv til seremonien osv. Eller synge i vielsen?

4. Velg toastmaster.

5. Kjøp inn gifteringer, evt puss opp og graver inn forlovelsesringer.

6. Velg en bryllupsfotograf.

Husk å sett opp en liste til fotografen med bilder dere ønsker.

7. Skal det være underholdning i bryllupet, evt. book det.

8. Bestem dere for meny og drikke.

  • Mottakelsen (velkomstdrikke og lett servering).
  • Bryllupsmiddagen (meny og drikke).
  • Prøvesmak menyen sammen med vinene.
  • Kaffe avec (konjakk og likør til kaffen).
  • Drikke til baren.
  • Serveringshjelp?

9. Lag en ønskeliste.

10. Skal dere ha brudepiker/blomsterpiker, brudesvenner eller ringbærer?

11. Alle klær til dere selv og deltakere er klare, eller har en leveringsdato.

Klær til bruden, brudgommen, brudepiker/blomsterpiker, brudesvenner, ringbærer, hennes forlover og hans forlover.

12. Lag en overnattingsplan for dere selv og for gjestene som kommer langveisfra.

13. Andre ting som bør avklares rundt disse tidene.

  • Bli kjent fest? Ca 1-2 månder før bryllupet, inviter de «unge», ha aktiviteter som gjør at de bli kjent og fortsett med en fest.
  • Øvingsmiddag? Bestem dato, tid og sted for evtentuelt øvingsmiddag.

14. Bestem dere for hva slags trykksaker dere skal ha og start prosessen.

Save the date kort, invitasjoner, bordkort, sang hefter, kirkeprogram, program for bryllupsfesten, kjøreplan for bryllupsfesten, meny for bryllupsmiddagen, gjestelister osv.

15. Bestill brudebukett og annen blomster pynt.

Brudebukett, knapphullsblomster, borddekorasjoner, hårpynt, pynt til bil, pynt til kirken eller annet vielsessted, blomsterbuketter til blomsterpiker/brudepiker og eventuelt annet blomsterpynt dere ønsker.

16. Finn ønsket transportmiddel og bestill for dere selv og gjestene.

17. Bestem og bestill bryllupskake og andre kaker.

18. Start å trene på brudevalsen.

19. Start å lag talene/sangene deres.

5-2 månder før bryllupet.

1. Få unna alt papirarbeidet.

2. Start å sett opp en kjøreplan for bryllupet.

3. Send ut invitasjoner.

4. Avtal møte med vigsler.

2-1 månder før bryllupet.

1. Planlegg og kjøp morgengave til hverandre.

2. Fullfør kjøreplan for bryllupet og gå igjennom med aktuelle personer.

3. Har gjester svart på invitasjonen?

4. Lag bordplassering.

5. Hvem skal ta i mot og vise gjester til plassene sine i kirken?

6. Gjøre ferdig trykksaker.

7. Alt klart i fest lokalet?

For dere som leier lokaler og fikser resten selv - Nå bør dere ta en dobbelsjekk av alt for å sørge for at alt er på plass. Bord, stoler, duker, servise, bestikk, glass, pynt, servietter og lysestaker. Har dere kontroll på mat, drikke, hvor baren skal plasseres, innkjøpet til baren, musikk/underholdning er klart og dere vet hvor i lokalet det skal foregå, hvor i lokalet mottakelsen skal være, hvor kaffe og avec skal være, kakebordet, gavebordet, bordplassering i lokalet, barnerom osv.

Mat og drikke inkl. i kuverprisen ved selskapslokalet – Har de kontroll på mat, drikke, pynt, hvor baren skal plasseres, musikk/underholdning kan kobles opp, hvor i lokalet mottakelsen skal være, hvor kaffe og avec skal være, kakebordet, gavebordet, bordplassering i lokalet, barnerom, når kaker kan leveres,  ledig dagen før for annen pynting, hvor lenge kan festen holde på utover kvelden/natten, osv. Gå igjennom kjøreplanen med de, slik at verten for selskapslokalet ikke er i tvil om hvordan dere ønsker den store dagen deres skal være. Da unngår dere misforståelser.

8. Andre ting.

Er alt klart med gavebordet? Hvem har ansvaret for utpakking av gavene? Instrukser på hvordan. Utstyr som trengs er på plass? Plan for hvordan få gaver hjem? Pynt på gavebordet?

Ønsker dere å ha bryllupsalbum/gjestebok?Pynt på bordet? Utstyr på plass?

4-2 uker før bryllupet.

1. Ting som bør være gjort/ferdig med:

  • Prøvetimen hos frisøren, og ta bilde til bryllupsdagen.
  • Prøvetimen hos sminkør.
  • Klær bør være ferdige/klare.
  • Alt bør være avtalt med dekoratør.
  • All bryllupstilbehør bør være kjøpt inn.
  • Gjesteliste helt klar.
  • Bordplassering klar.
  • Deres egne taler bør være klare. Nå må dere lære den.
  • Alle trykksaker bør være klare og i nok eksemplarer.
  • Om dere skal ordne innkjøp av matvarer, drikke m.m bør dette være bestilt.
  • Brudevalsen bør starte å sitte.

2. Kunngjøring av ekteskapsinngåelsen i lokalavisen?

3. Kjøp inn takkegaver til de som har hjulpet dere.

4. Lag en kjøreplan for morgenen på bryllupsdagen.

5. Aktiviteter for bryllupsfesten?

De siste ukene før bryllupet.

1. Pakke til bryllupsreisen.

2. Bekreft alle avtaler igjen. Mat, transport, bryllupsreise, toastmaster, overnatting osv.

3. Plei dere selv.

4. Pynt vielseslokaler og festlokaler.

5. Hold en generalprøve.

6. Pakk morgengaven, toalettsaker og skift til dagen etter bryllupsnatten.

7. Det siste dere gjør før bryllupsdagen.

  • Unngå overraskelser, sjekk værmeldingen.
  • Dra innom festlokalene og sjekk at alt er slik dere ønsker der.
  • Sjekk over bryllupsantrekkene med tilbehør og lever de der dere skal skifte på bryllupsdagen.
  • Lever over koffertene deres og morgengavene til forlovere, slik at de kan levere de på bryllupsdagen til plassen dere skal tilbringe bryllupsnatten.
  • Har brudgommen kontroll på ringene? Gi disse til forloveren.
  • Om det trengs, forberedende stell av hår og negle.
  • Øv på bryllups –talen deres.
  • Prøv å legg dere tidlig slik at dere er uthvilt til den store dagen.

Bryllupsdagen.

Følg kjøreplanen.

Til brudgommen: Spis frokost og lunsj, dobbelsjekk at forloveren din har ringene, husk talen din, gi bruden komplimenter og hjelp henne med kjolen.

Til bruden: Spis frokost og lunsj, slapp av, prøv å følg tidsskjema dere laget for bryllupsmorgenen, husk brudebuketten og evt annet tilbehør, og husk talen din/sangen din.

Etter bryllupet.

  • Bryllupsgavene må fraktes til deres hjem.
  • Dere må huske å levere tilbake alle ting dere har lånt.
  • Sende ut takkekort med bryllupsbilde.
  • Gi takkegaven dere har ordnet.
  • Ved navnendring - huske å gi beskjed til banker, forsikringsselskaper ol.