Huskeliste til navnedag

I motsetning til dåp er en navnefest en ikke religiøs feiring av barnet, og har fokus på å feire at et barn er født, at det har fått sitt eget navn og en ønsker barnet velkommen til verden. 

Under er en huskeliste over ting en bør tenke på når en planlegger navnefest. For deg som ønsker en kortfattet liste finner du den her.

1. Ønsker du en Humanistisk navnefest?

Ønsker du en Humanistisk navnefest, eller ønsker du å invitere til en personlig feiring av barnet? Om dere velger å ha en Humanistisk navnefest arrangeres det av Human-Etisk Forbund. De vil da holde en seremoni der det vil være noen taler og kulturelle innslag, og dette er noe alle kan gjøre. Om dere ønsker mer informasjon rundt Humanistisk navnefest anbefales det å gå inn på Human-Etisk- Forbund sine nettsider.

Listen videre går ikke igjennom ting en må huske på til en Humanistisk navnefest seremoni.

2. Finn navn til barnet.

Det finnes mange navnbøker en kan få god hjelp fra, samt mye informasjon på nettet om hvordan en skal velge navn. Det viktigste er å finne et navn dere begge liker, og som dere føler passer til barnet deres. Noen av momentene som ofte blir vurdert ved navnvalg er:

  • Føler en at det passer til barnet?
  • Kan det brukes på norsk og engelsk?
  • Er det mange som heter det?
  • Hva betyr navnet?
  • Ønsker vi å oppkalle barnet?

3. Velg dag til feiring av navnedag.

Først og fremst, vær ute i god tid, da er det større sannsynlighet for at alle kan.

4. Finn budsjett for navnedagen.

Veldig mye av det dere planlegger videre vil være avhengig av hvor mye dere har tenkt å bruke på navnefesten. Det er viktig å være realistisk rundt hvor mye en kan og vil bruke. Å arrangere selskaper er dyrt, men det er mye en selv kan være med å påvirke om en er kreativ. Under våre sider DIY finner du forslag til ting du kan lage selv til festen.

Tips til å redusere kostnaden kan være:

  • Ha festen hjemme.
  • Lag mat og kaker selv.
  • Sett frem vannkarafler sammen med mineralvannet, og dropp alkoholen.
  • Lån eller kjøp brukte festklær til barnet.
  • Pynt festbordet selv.
  • Lag invitasjoner, bordkort og takkekort selv.
  • Reduser antall gjester (inviter kun nærmeste familie).

5. Hvem inviterer jeg til en navnedag?

Inviter dem du måtte ønske til navnedagen. De fleste velger å invitere barnets tanter, onkler, fettere, kusiner, besteforeldre og oldeforeldre. Det er også de som inviterer nære venner av familien. Dette vil ofte være avhengig av hvor stor familie dere er og budsjettet for feiringen.

6. Hvor skal navnedagen være?

Her er ulike forslag til hvor navnedagen kan bli holdt:

  • Hjemme.
  • I hagen.
  • Lokale utleielokaler.
  • Enkelte menigheter leier ut lokaler i tilknytning til kirken.
  • Enkelte bedrifter lar ansatte ha slike arrangementer i kantinen.
  • I borettslag og sameier er det ofte et fellesrom som kan leies til slike formål.
  • En restaurant eller annet serveringsted.

Om festen ikke skal være hjemme bør du forhøre deg med flere lokaler før du bestemmer deg for en plass. Hør om:

  • Har de koke muligheter?
  • Er det nok stoler og bord (firkantet/avlange/runde)?
  • Har de bestikk, tallerkener, serveringsfat, glass og annet en trenger til festen?
  • Pris?

7. Lag og send ut invitasjoner til navnedagen.

Se siden «invitasjoner dåp» for mer informasjon om å lage invitasjoner til navnedag.

8. Finn klær til barnet.

Du må finne festklær til barnet. Dette er noe nettbutikken Tim & Tia kan hjelpe deg med. Der finner du nydelige festklær til jente og til gutt.

9. Planlegg mat og drikke til navnedagen.

Mange velger koldtbord, men du kan egentlig servere det du ønsker. Her er noen andre forslag:

  • Jegergryte.
  • Lapskaus.
  • En god salat.
  • Snitter.
  • Biff stroganoff.
  • Tapas.

Tips! Om du ønsker koldtbord kan du få hver gjest til å ta med en liten del til koldtbordet, og tilsammen blir det et komplett koldtbord.

Tips! Om du bestiller mat blir det stort sett levert alt for mye mat, så ikke bestill til fullt antall. Er dere 20 stykker bestiller du kanskje til 17 personer. Ta også hensyn til at barn spiser mindre, så kanskje 2 barn går som en vanlig voksen (avhengig av alder).

Du må huske å handle inn mat og drikke til selskapet. Skriv opp en handleliste, fordi det er lett å glemme noe.

10. Planlegg kaker til navnedagen.

Hvor mye kake en skal beregne er alltid vanskelig, men avhengig av størrelsen på kakene er 5-7 personer per kake vanlig. En må huske på at det er blitt servert mat først, og da er det begrenset hvor mye en orker av kaker. Eksempelvis om dere er 21 gjester ville det etter denne målestokken vært 3 store kaker.

Spør familien og venner om hjelp. Folk er som oftest glad for å kunne hjelpe til, og dere har mye annet som skal gjøres til navnfesten. Om du får venner til å bake er det mange som tilbyr å betale materialkostnadene de har med kaken, men gjør det om føles naturlig.

Tips! Er du bekymret over å ikke ha nok kaker, så lag en iskake og ha i fryseren. Om det begynner å bli lite kake kan iskaken taes opp og er klar til servering.

11. Planlegg pynt, bord og stoler til navnedagen.

Under siden «pynte bord» finner du mer informasjon om hvordan pynte bordet til navnedagen.

Andre ting:

  • Bordplassering, skal en gå for formene T, L, E, I, flere små bord. Her kommer det an på hva lokalene tillater.
  • Ønsker du bordkort?
  • Er det nok stoler og bord til alle gjestene?
  • Skal du ha gavebord?
  • Husk å kjøpe inn det du trenger til å pynte bord. Blomster anbefales det å vente å handle til torsdag/fredag samme helg som festen er. Hos vår samarbeidspartner Decorium.no finner du blant annet servietter og pynt til bordet.
  • Ønsker dere å ha noe ved inngangen når gjestene kommer? En stor hortensia ved trappen, hvit, rosa eller lyseblå er veldig dekorativt.

12. Diverse andre ting til navnedagen.

Bilder - Det kan være lurt å avtale med familie, venner eller fotograf om å ta bilder. Du som vert har alltid mye å fikse på selve dagen. Du bør også skriv opp en liste over bilder du ønsker, er lett å glemme på dagen. Eksempelvis generasjons bilde på begge sider, gruppebilde, osv.

Tips! Husk å ta ut smokker på bildene.

Ekstra klær til barnet - mange skifter av barnet finklærene etter bildene er tatt og over til noe mer komfortable klær.

13. Gå igjennom gjennomføringen av navnedagen.

Skriv opp planen for navnedagen med tidspunkter. Finn ut hva du må skaffe til den store dagen. Husk at selv om du har ansvaret for festen, er det ingenting i veien for å delegere bort noen arbeidsoppgaver.

En grovskisse kan se slik ut:

  • Kl. 13 – Gjester kommer.
  • Kl. 13.30 – Mat.
  • Kl. 15 – Ta bilder.
  • Kl. 15.30 – Åpne gaver og de som vil skifte kan gjøre det.
  • Kl. 16 – Kaker.
  • Kl. 17 – Gjester drar.

Tips! Ha alltid en plan b hvis noe skulle oppstå. For eksempel dårlig vær når en har planlagt å være ute.

14. Bekreft reservasjoner.

Om du har gjort bestillinger/reservasjon må du huske å bekreftet antall gjester når endelig antall er på plass.  

15. Ting til deg selv.

Du må huske å planlegge for deg selv også oppe i alt kaoset. Det er lett å glemme bort dette punktet med små barn, men husk at det vil bli tatt mange bilder denne dagen. Kanskje til og med noen som skal opp på veggen.

  • Har du fin klær til deg selv? Skal du gå med de samme klærne hele dagen? Eksempelvis om mor går i bunad kan dette fort bli upraktisk ved amming. Skal en skifte etter bilder er tatt?
  • Trenger du en tur til frisøren?

16. I etterkant av navnedagen bør takkekort sendes ut.

Skal du lage disse selv eller bestille?

Husk at det viktigste med dagen er å feire barnet, og om ting ikke skulle gå akkurat etter planen er ikke det krise. Gjør tilpasninger, og kos dere.

 

Lykke til :)